March 6, 2025
2 min read

Den digitala öppenvårdsmottagningen

Göran Krafft
Marknadsansverig

Den digitala öppenvårdsmottagningen

Nu är våren här, om än tidigt. Vi hoppas att en  vår  är på väg även i omvärlden men den ser tyvärr ut att dröja efter  den senaste händelseutvecklingen. I det här nyhetsbrevet vill vi dela med oss av våra erfarenheter och insikter  efter tre och ett halvt år med digital behandling för människor med skadligt  bruk, beroenden och psykisk ohälsa. Vi presenterar också en fallbeskrivning  med en klient som hade stora utmaningar och där behandlingen med Access duo  bidrog till klientens livsförändring.

 

Erfarenheter och insikter

Access duo har tagit emot klienter under tre och ett  halvt år. Antalet klienter som påbörjat och genomgått en behandling uppgår  till ca 130. Alla som kontaktar Access duo erbjuds ett rådgivande samtal  eller informationssamtal. Få klienter som haft något av dessa samtal tackar  nej till behandling. Av de klienter som får sin behandling beviljad av  socialtjänsten är det ett fåtal som inte påbörjat behandling och de som  fullföljer uppnår avgörande livsförändringar. När vi genomförde vår första brukarundersökning fick vi betyget 4,5 av 5 och vi får goda recensioner av  våra uppdragsgivare. 
Den kanske viktigaste insikten är att den digitala kontakten  är mångdubbelt mer flexibel och anpassningsbar än den fysiska. Just  flexibiliteten och tillgängligheten har varit avgörande för att så många av  våra klienter har påbörjat och genomgått behandlingen. Behandlingen har helt  enkelt planerats och genomförts utifrån klienternas unika situation,  sammanhang, behov och önskemål. Till exempel har flera klienter inlett  behandlingen med korta (15 min.) samtal en gång om dan för att sedan övergå till ett eller två samtal i veckan. Många har också dragit nytta av vår yoga-  och mindulnessinstruktör som inte har några väntetider och som nås genom  inspelade eller livesända sessioner.

Ytterligare en insikt som vi vill uppmärksamma är  den kontinuitet och sammanhållna process som  en vår digitala behandling innebär. I och med att samtalsterapeuten följer  klienten från förberedelser inför behandlingen, genom behandlingen och efter  behandlingen skapas en trygghet och förutsägbarhet.  Detta tillsammans med täta kontakter med uppdragsgivare eller andra  intressenter i olika skeden av behandlingen gör att vi tillsammans skapar en  integrerad och sammanhållen vårdkedja. Ingen klient hamnar mellan  stolarna i Access duos digitala Öppenvårdsmottagning.

Share this post
Göran Krafft
Marknadsansverig
Kontakta oss
Vi finns här för att hjälpa dig. När du kontaktar oss hör vi av oss inom 24 h.
Kontakta oss