Den digitala öppenvårdsmottagningen
Nu är våren här, om än tidigt. Vi hoppas att en vår är på väg även i omvärlden men den ser tyvärr ut att dröja efter den senaste händelseutvecklingen. I det här nyhetsbrevet vill vi dela med oss av våra erfarenheter och insikter efter tre och ett halvt år med digital behandling för människor med skadligt bruk, beroenden och psykisk ohälsa. Vi presenterar också en fallbeskrivning med en klient som hade stora utmaningar och där behandlingen med Access duo bidrog till klientens livsförändring.
Erfarenheter och insikter
Access duo har tagit emot klienter under tre och ett halvt år. Antalet klienter som påbörjat och genomgått en behandling uppgår till ca 130. Alla som kontaktar Access duo erbjuds ett rådgivande samtal eller informationssamtal. Få klienter som haft något av dessa samtal tackar nej till behandling. Av de klienter som får sin behandling beviljad av socialtjänsten är det ett fåtal som inte påbörjat behandling och de som fullföljer uppnår avgörande livsförändringar. När vi genomförde vår första brukarundersökning fick vi betyget 4,5 av 5 och vi får goda recensioner av våra uppdragsgivare.
Den kanske viktigaste insikten är att den digitala kontakten är mångdubbelt mer flexibel och anpassningsbar än den fysiska. Just flexibiliteten och tillgängligheten har varit avgörande för att så många av våra klienter har påbörjat och genomgått behandlingen. Behandlingen har helt enkelt planerats och genomförts utifrån klienternas unika situation, sammanhang, behov och önskemål. Till exempel har flera klienter inlett behandlingen med korta (15 min.) samtal en gång om dan för att sedan övergå till ett eller två samtal i veckan. Många har också dragit nytta av vår yoga- och mindulnessinstruktör som inte har några väntetider och som nås genom inspelade eller livesända sessioner.
Ytterligare en insikt som vi vill uppmärksamma är den kontinuitet och sammanhållna process som en vår digitala behandling innebär. I och med att samtalsterapeuten följer klienten från förberedelser inför behandlingen, genom behandlingen och efter behandlingen skapas en trygghet och förutsägbarhet. Detta tillsammans med täta kontakter med uppdragsgivare eller andra intressenter i olika skeden av behandlingen gör att vi tillsammans skapar en integrerad och sammanhållen vårdkedja. Ingen klient hamnar mellan stolarna i Access duos digitala Öppenvårdsmottagning.