September 6, 2023
5 min read

Digital behandling vid skadligt bruk, beroenden och psykisk ohälsa

Josefine Gutö
Behandlare

Omvärldsperspektiv

Den gamla tesen av Internetbyrån Razorfish 1995 att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras är på väg att förverkligas. Från de första mailen som plingade i datorn och hemsidor som byggdes i rask takt kom dotcom-kraschen. Det blev ett litet hack i kurvan innan utvecklingen tog fart igen. Idag är digitaliseringen en självklarhet och vi har vant oss vid att sitta hemma och göra bankärenden, shoppa, läsa sin journal, boka tider, förnya recept och boka läkar- och psykologsamtal eller samtalsterapi. Och, utvecklingen fortsätter i snabb takt med AI-lösningar som rationaliserar och effektiviserar kunskapsarbete än mer.

Ett exempel på det är ChatGPT som slog igenom förra året och snabbt samlat miljontals användare. ChatGPT efterliknar människans kognitiva funktioner som förmåga att lära sig saker av tidigare erfarenheter, förstå naturligt språk, lösa problem, planera en sekvens av handlingar och att generalisera. ChatGPT kan producera avancerade texter för olika ändamål tex. rapporter, uppsatser, journalistiska verk mm. som om det vore en människa som skapade texterna. Det har redan kommit rapporter från högskolor kring studenter som använt ChatGPT och avslöjats som fuskare. Det finns redan programvaror som hjälper till att avslöja den typen av fusk. Eller är det fusk? Oavsett hur man ser på denna AI så kommer den att finnas och utvecklas och vi människor får väl som alltid vänja oss och förhålla oss till utvecklingen.

Digitalisering av vård och behandling

Inom vård och behandling av skadligt bruk, beroenden och psykisk ohälsa ökar digitala alternativ för patienter snabbt och aktörerna blir fler. Kommer vi i framtiden ha vårdpersonal i form av olika AI som baserat på en ständigt växande kunskapsbank levererar den mest relevanta behandlingen för varje individ och typ av problem? Ett sådant scenario kanske dröjer men som aktör inom vård och behandling är det nödvändigt att hänga med. Vi ser redan en utveckling, dels driven av tekniken dels av kostnadsskäl, där institutionsvården minskar till förmån för öppenvård, med alltmer digitala inslag.

Institutionsvård vs öppenvård

Ca. 30 000 vuxna behandlas varje år i den frivilliga missbruksvården till en kostnad på drygt 3,3 miljarder kronor enligt bl.a. Socialstyrelsen 2019 och 2021, CAN 2020 och Beroendecentrum 2022.

  • Vården är till 95% frivillig vård med öppna insatser, frivillig institutionsvård och viss familjehemsvård. Resterande 5% utgörs av tvångsvård
  • Öppna insatser är den vanligaste insatsen för vuxna och ges till omkring 26 000 personer varje år. Öppna insatser är mindre resurskrävande då personen bor kvar hemma och kostar omkring 50 000 SEK per person och år.  Denna placeringsform ökar i omfattning.
  • I den frivilliga institutionsvården bor patienten på ett hem. Ett vårddygn kostar ca 3 200 SEK (300 000 per patient och år) och ges till omkring 6 600 personer varje år. Institutionsvård kommer sannolikt minska.

Utvecklingen är tydlig med mer digital vård och minskad fysisk. All fysisk vård och behandling kommer nog inte att upphöra, däremot minska.

De digitala vårdbesöken ökar

Med digitala vårdbesök menas här alla typer av samtal som erbjuds av tex KRY, Min Doktor och på olika vårdcentraler samt psykologsamtal. Enligt Vården i siffror 2021 och SKR 2022 ökade de digitala vårdbesöken i primärvården 70 ggr mellan 2016 och 2020. Därmed ökar förväntningarna på digitala tjänster och under pandemin konstaterades att det går alldeles utmärkt att erhålla digital behandling.

Det råder ingen tvivel om att alltmer vård och behandling blir digital. Digital behandling har flera fördelar. För det första gör den det möjligt för personer att få tillgång till samtalsterapi i hemmet, vilket kan minska stress och ångest som är relaterad till att behöva ta sig till öppenvården. Detta gör också att samtalsterapi blir tillgängligt för personer som bor i områden där det kan vara svårt att hitta en terapeut, till exempel på landsbygden eller i mindre städer. Se artikel i Socionomen

Digital samtalsterapi ger också större flexibilitet när det gäller tidpunkt för samtal, eftersom det ofta finns fler möjligheter att boka en tid som passar ens schema. Det kan också vara lättare att hitta en terapeut som specialiserar sig på specifika problemområden genom att geografin inte utgör något hinder. En annan fördel med digital samtalsterapi är att den kan minska känslor av stigma eller skam för personer som är ovilliga att söka samtalsterapi på traditionellt sätt. Att kunna delta i en terapisession hemifrån kan göra det mer privat och mindre skrämmande för vissa personer vilket innebär att digital behandling ökar tillgängligheten markant. Samtalsterapeuterna vid Access duo har upplevt att det många gånger är lättare att skapa en hållbar allians med patienten tack vare den flexibilitet, integritet och tillgänglighet som den digitala plattformen för behandling ger. En behandling mer utifrån patientens situation och villkor.

Share this post
Josefine Gutö
Behandlare
Kontakta oss
Vi finns här för att hjälpa dig. När du kontaktar oss hör vi av oss inom 24 h.
Kontakta oss